Dieta Mateciuc

Bogdan Mateciuc, 12 septembrie 2009

 

Încă o carte de slăbit a apărut pe piață. I s-a făcut publicitate la tv, iar lumea s-a dus s-o cumpere și pe asta. Unii au trecut de la regimul din cartea anterioară la regimul din cartea aceasta.

În orice librărie intri, găsești cărți cu diete de slăbit, iar dacă le citești pe toate, ori înțelegi că nu trebuie să mănânci nimic, ori devii paranoic. De asemenea, fel și fel de diete pentru slăbit pot fi găsite în revistele populare, în special în cele pentru femei.

Fiind interesat de nutriție și alimentația sănătoasă, arunc un ochi în diagonală și pe aceste recomandări. De multe ori, ele complică lucrurile și îl obosesc pe cititor cu o mulțime de informații care au o prea mică legătură cu scopul propus - pierderea în greutate.

Întrucât colaborez de mai bine de zece ani cu o companie din domeniul nutriției, am să explic pentru cititorii acestei pagini un principiu alimentar foarte simplu, care însă pare să le scape scriitorilor de cărți groase și complicate, cu prețuri pe măsură.

Organismul uman este un sistem energetic. Pentru a asigura desfășurarea normală a activităților cotidiene, organismul consumă energie, al nivel celular, și de aceea trebuie să i se asigure această energie. În principal, energia provine din alimentație.

Indiferent de vârstă sau alte criterii, pentru orice organism este valabil principiul "energia intrată trebuie să fie egală cu energia consumată". Mai pe românește, prin mișcare și efort (și efortul intelectual consumă energie), corpul trebuie să consume sau să ardă aceeași cantitate de energie pe care o primește prin alimentație. În cazul unui dezechilibru, de pildă dacă intră mai multă energie decât se consumă, organismul înmagazinează acest surplus iar omul se îngrașă. Toată energia pe care nu o ardem la nivel celular (acolo se consumă energia) se transformă în grăsime și este depozitată de organism.

Pe de altă parte, dacă organismul consumă mai mult decât primește, omul va slăbi. De pildă, în perioadele de post sau în general de înfometare, atunci când nivelul energetic din sângele care transportă proteinele către celule organismul scade, organismul transmite semnale de foame stomacului, pentru a i sa energie. Dacă stomacul nu oferă această energie pentru că omul nu mănâncă, organismul începe să consume întâi rezervele din ficat și apoi trece la depozitele de grăsime. După consumarea acestora, în cazuri extreme de înfometare, începe să se consume masa musculară a organismului.

Orice aliment are o valoare energetică. Este greșit să credem, așa cum se spune, că unele alimente nu îngrașă. Nu este adevărat - toate alimentele aduc o contribuție energetică în organism. Dacă ai un stil de viață sedentar, dacă nu faci mișcare care să consume energia pe care o introduci în organism sub formă de alimente, șansele de îngrășare sunt foarte mari. Necesarul zilnic de energie pentru un adult este de aproximativ 2.000 de calorii, dar acest necesar presupune faptul că individul desfășoară și anumite activități consumatoare de energie. În lipsa acestora, necesarul devine mai mic.

Cei ce vor să slăbească trebuie să-și facă corpul să apeleze la depozitele de grăsime pentru a-și lua energia. Asta înseamnă reducerea porțiilor de mâncare (a contribuției energetice pe cale alimentară), astfel încât corpului să nu-i mai fie suficientă energia din alimente. Nu e suficient să înlocuiești carnea cu soia, de pildă. Un regim de slăbire va fi accelerat și dacă, în același timp, omul își crește consumul de energie prin activități fizice. Atât timp cât nu faci mișcare și continui să introduci în tine aceeași cantitate de energie, doar sub altă formă, vei continua să te îngrași sau să fi gras. Dimineața, când organismul se pregătește pentru activitate, trebuie asigurată, prin micul dejun, cantitatea de energie necesară. În mod normal, cantitatea de energie necesară prin masa de prânz este mai mică, pentru că înspre după amiază ritmul activității scade. Seara, metabolismul organismului încetinește și la fel scade și activitatea. Cinele copioase sunt o greșeală, mare parte din energia oferită de ele rămânând în organism neconsumată și depunându-se sub formă de grăsime.

Este adevărat că unele alimente oferă organismului mai multă energie (au o densitate energetică mai mare) iar altele mai puțină. Totuși, lăsând la o parte influențele mai bune sau rele ale diferitelor alimente asupra organismului, nu contează ce mănânci, ci câtă energie îți dau alimentele pe care le consumi. Energia intrată trebuie consumată.

Carnea, alcoolul și zaharurile (în special zahărul rafinat) au o densitate energetică mare. Fructele și legumele și cerealele au o densitate energetică mai mică (în plus, față de carne, acestea conferă și nutrienții de care are nevoie organismul), dar și energia din acestea te poate îngrășa dacă nu o consumi. Iar a o consuma nu înseamnă a alerga zilnic 10 km; cum am spus, și mersul pe jos de la mașina parcată la marginea parcării până la intrarea în magazin este importantă (mitocanul de hipermarket care se plimbă în cerc zece minute cu mașina prin parcare, până reușește s-o lase chiar în ușa magazinului, sigur are burtă). Urcatul pe scări a câtorva etaje, în locul liftului, este o formă de exercițiu fizic la îndemână.

Nu există produse adevărate pentru slăbit. Mai bine zis, nu există produse care să te slăbească. Acele pastile cu care unele persoane au slăbit 3 kilograme într-o săptămână generează niște anomalii periculoase în organism. Slăbirea sănătoasă este cea descrisă mai sus. Produsele "de slăbit" sigure sunt cele care "educă" corpul să consume mai mult din energia existentă în depozitele de grăsime, oferindu-i în același timp vitaminele și mineralele necesare. Un produs de slăbit corect va avea un aport energetic mai mic, dar îi va asigura organismului nutrienții necesari. Consumatorul nu va slăbi doar pentru că ia acel produs de slăbit, ci pentru că, renunțând la hamburger și pizza și luând acel produs, își determină organismul să consume din depozitele de grăsime, fără a intra însă într-un dezechilibru la nivelul vitaminelor și mineralelor.

Și, pentru că am vorbit despre nutriție, dincolo de aportul energetic al alimentelor, trebuie ținut cont și de aportul în vitamine, minerale și alte elemente de care organismul are nevoie. Potrivit recomandărilor Organizației Mondiale a Sănătății, la baza alimentației trebuie să se află cerealele integrale, urmate de fructe și legume, iar pe ultimele locuri carnea și lactatele alături de grăsimi și zaharoase. Studiile arată însă că în practică această ordine este inversată, cu consecințe nefaste asupra sănătății individului. În aceste condiții, nu ne mirăm să aflăm că bolile de inimă, cauzate de consumul exagerat de carne și grăsime animală, omoară anual mai mulți oameni decât cancerul.

Cine nu consumă fructe și legume pentru că nu are timp sau nu îi plac, trebuie să apeleze la suplimente alimentare care să ofere organismului "muniția" necesară unei funcționări optime și susținerii sistemului imunitar în fața diferiților factori patogeni. Și aici e o discuție lungă, pentru că pe piață se găsesc numeroase suplimente de vitamine și minerale. Există, pe de-o parte, cele chimice și ieftine, în orice farmacii, și cele naturale, evident mai scumpe, dar compatibile cu organismul uman. Și în cadrul celor naturale există diferențieri, în funcție de sursa de proveniență. De pildă, una este să extragi ulei de pește cu acizi grași Omega 3 din pește crescut forțat în crescătorii și alta e ca acel ulei să provină de la pește crescut în mediu naturale. La fel, una e să extragi vitamina C din scoarță de mesteacăn și alta e să o extragi din citrice. Cei ce doresc să își echilibreze nutriția folosind suplimente alimentare naturale, le recomand compania GNLD.

înapoi